onsdag den 7. maj 2014

Pønser videre...

Pønser videre...

Tankerne kører omkring hvilken vinkel der skal på sagerne. Jeg vil tage udgangspunkt i den grundlæggende 30 timers uddannelse, som de værnepligtige (VPL) får. Selve uddannelsens mål er hårdt styret af Dansk Førstehjælps Råd, som udstikker rammerne for lektionsfordelingen, indhold og tid. Dette kan der ikke laves om på, da eleven så ikke kan få et bevis på gennemført uddannelse. Man skal også, som underviser, have uddannelsen og derved kvalifikationen, for at måtte undervise og udstede beviser.

Normal, så har VPL en dag, som byder på flere forskellige fag. De kan sagtens have en formiddag på skydebanen, efterfulgt af en eftermiddag med førstehjælp (FØHJ), skyttetjeneste eller idræt. Dette giver mulighed for, at eleverne kan arbejde i eget tempo, online, om aftenen. I modsætning til, hvis de havde 2 ugers FØHJ non stop. Så formoder jeg ikke lysten til mere FØHJ er tilstede, når de får fri.....

I Forsvaret har vi IceCore som platform (LMS). Her er der mulighed for WIKI, blog etc., men der er vist noget med, at det ikke arbejder så godt med integrerede YouTube videoer. Men så kan IceCore anvendes til at ligge links ind, så eleverne kan finde videoer på YouTube.

Mine tanker går i retningen af noget Flipped Classroom, for eleverne får mulighed for at "lære teorien" hjemmefra. Når de så møder ind til undervisning, så skal der selvfølgelig være tid afsat til spørgsmål, uddybning, afklaring eller andet, men den primære tid skal gå med "hands on-undervisning", herunder cases og handlebaner. 

Jeg har tænkt lidt over, om det ville være muligt at afsætte tid til, at eleverne laver cases til hinanden, i form af små videoer, eller "underviser" hinanden ved at lave instruktionsvideoer. Den tanke skal jeg lige lege lidt mere med.

Af teorier, vil jeg tage udgangspunkt i TPACK, SAMR, flipped classroom og Wenger.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar