fredag den 9. maj 2014

Tanker om en FØHJ lektion

Der er afsat 3 lektioner til at lære eleverne Hjerte-Lunge-Redning (HLR). Udover, at de rent faktisk skal kunne udføre det korrekt, skal de også have lidt anatomi og viden om "opbygningen" af HLR. Inden de kommer til HLR lektionen, har de gennemført lektioner i "førstehjælpens 4 hovedpunkter" og "ABC" og "A og B problemer". Dette er tilsammen dette 7 lektioner. 

Når jeg har afholdt disse lektioner, har jeg startet med at skabe motivation for emnet, gennemgået den grundlæggende anatomi (hjerte og kredsløb), sygdomme i hjertet og derefter taget en struktureret gennemgang af HLR.

Skal jeg kigge isoleret på de 3 HLR lektioner og holde dem op mod konceptet "flipped classroom", så er mit ønske jo at de langt hen af vejen, har det teoretiske på plads, når de kommer til undervisningen. Dvs. jeg skal finde en metode til at eleverne lærer teorien og strukturene "hjemmefra", og klasserumsundervisning, som transformerer denne viden om i handling.

Selve HLR delen ligger lidt til højrebenet. Her kan jeg formidle læringen via videoklip, som eleven kan studere hjemme i ro og mag. Dette giver eleven mulighed for, at se det i eget tempo, spole tilbage og se det igen osv. Det er dog vigtigt at disse klip ikke bliver for lange, da det så er nemt at miste fokus/tålmodigheden.
Disse videoklip kan jeg uploade på YouTube og give linket til eleverne, evt. via IceCore, vores LMS. 

Selve teoridelen kan gennemføres vha. FELS, som er en digital portal, for Forsvarets medarbejdere, hvor det er muligt at tage kurser online. En slags elektronisk brevskole. Jeg synes dog selv, at FELS er super kedeligt at arbejde med, så jeg kunne godt tænke mig at "peppe det lidt op". 
Der findes, på nettet, nogle fede animationer, som viser hvordan hjertet fungerer. Man skal selvfølgelig sikre sig, at der ikke er ophavsret på videoerne!

Et eksempel er f.eks. dette, som anvendes - dog er det til hjertestarterlektionen...


En anden mulighed, for teoretisk læring, er at køre undervisningen over LMS, hvor eleverne bliver opdelt i grupper, som kooperativt skal arbejde med indhentning af viden. For at de ikke skal køre ud af en forkert tangent, tror jeg det så er nødvendigt at udstikke retningslinier for, hvilke hjemmesider de skal anvende til videnshentning.
Der udover har Forsvarets Sundhedstjeneste rent faktisk lavet et "førstehjælpsspil", hvor eleven følger et senarie og skal handle ud fra hvad de oplever. Jeg kan desværre ikke linket til spillet, da det kræver et FELS logon.

Når eleverne så ankommer til lektionen vil jeg starte med lidt opsamling, samt afklaring af evt. spørgsmål. Derefter har jeg mulighed for at sende dem ud på handlebaner. Det kan være forskellige situationer, som samler op på hvad de har lært indtil videre. På de forskelige poster, kan der være QR koder, der linker til instruktionsvideoerne.

Hold op, de kan komme til at øve meget, så!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar