tirsdag den 6. maj 2014

Så er vi i gang!


Så er første online undervisning, efter en lang pause, gennemført. Kan godt mærke jeg har fået skubbet det langt væk, så det var rart at komme i gang igen.

Peder spurgte mig, om det var svært at holde motivationen, når nu jeg ikke har en praksis længere. Det satte nogle tanker i gang i mig (Tak, Peder!) For jeg synes faktisk ikke det er motivationen der mangler. Jeg brænder stadig for undervisning og didaktik! Det er overskuddet den er gal med... Jeg har da også overvejet, om jeg skulle springe fra og så komme på igen, når mit job og den situation vi står i, lige nu, er faldet til ro, men nu kan jeg jo nærmest lugte afleveringsdatoen, så må jo nok hellere spænde hjelmen! 

I forlængelse af Peders spørgsmål, så kom jeg til at tænke på, at det jo ikke er korrekt, at jeg ikke har en praksis længere. Det er rigtigt, at jeg ikke er "professionel lærer" længere, men jeg underviser jo stadig. Så sent som i sidste weekend tilbragte jeg 2x6 timer med en flok kommende kajakinstruktører i Thise. En del af deres uddannelse er førstehjælp. Det var her jeg kom ind i billedet. 

Det gav mig en ny vinkel på min opgave! Jeg har undervist i førstehjælp i mange år, både civilt og i Forsvaret. En ting der, i en del år, har rumsteret i mine tanker er, at jeg godt kunne tænke mig at transformere undervisningen. I min optik, så er førstehjælp et håndværk. Det er noget folk skal kunne med hænderne, uden de store teoretiske overvejelser. En fuld førstehjælpsuddannelse, i Forsvaret, tager 30 timer, plus 4 timers slutkontrol (skriftlig og praktisk). Til trods for, at det er en "håndværksuddannelse", så bruges over 2/3 af uddannelsestiden på teori..! Det er jo vanvittigt! Jeg har i mange år tænkt på, hvordan man kunne vende dette om, så 2/3 af uddannelsestiden blev praktisk. Den viden har jeg jo rent faktisk fået nu!

Så nu pønser jeg....... 

Men lige nu, så skal jeg på arbejde, så må pønse videre i aften. Heldigvis har jeg en fantastisk mand, som også er underviser i Forsvaret, som jeg kan sparre med. Det må jeg lige udsætte ham for senere..... ;o)

3 kommentarer:

  1. Det er rigtigt godt at vide at du har fået gejsten tilbage. Fuldtidsunderviser eller ej så skal det da ikke fraholde en fra at gøre sig tanker om hvorledes man kan optimere læringsudbyttet når men påtager sig underviserrollen.
    Det jeg forventer at du pønser på er vel noget i retning af intentionen omkring flipped classroom og måske anvendelse af små forklarende videoer omkring det teoretiske i "hvordan lapper jeg en tilskadekommen sammen" agtigt. Dette med det klare formål at når du endelig havde eleverne i øjenhøjde, så ville de være i stand til at overføre det de havde set og hørt før undervisningen til de så funktionelle praktiske opgaver du måtte have forberedt til tilstedeværelses delen. Det ville i min verden virkelig gøre en forskel. Punkt 1 - Nyt designet af din undervisning - du tænker teknologien ind. Punkt 2 - nyt design medføre at undervisningen vil blive oplevet meget mere praksisnær og med forventelig bedre resultat til følge og endelig punkt 3, at du udfra din viden om TPACK og SAMR kan være bevidst om at du nu gør noget nyt og forbedret ved at sætte en betydelig mængde "strøm" til din undervisning mod et større og bedre læringsudbytte.
    Bare klø på og pøns der ud af - Pøj pøj

    SvarSlet
  2. Det er lige præcis i de tanker jeg går! Og kunne jeg nu lave noget, som både virker i Forsvaret, men også civilt, så ville det jo være fantastisk!

    Tak for input!

    SvarSlet
  3. Hejså LL. Kanon at du har fundet sutten igen :-) Er udmærket klar over at vi kun kan have vores opmærksomhed rettet et sted hen af gangen.

    Jeg kan læse at du har de samme overvejelser som jeg har haft i relation til omdrejningspunktet for min opgave, måske kan du finde lidt inspiration her. Jeg finder stor nysgerrighed for redskaber der kan være med til at "flippe" undervisningen. Måske ikke så meget "flipped classroom", mere måske mere "flipped learning" :-)
    I mit perspektiv er at flippe underviningen meget andet og mere end brugen af videoer!

    Jeg håber at du holder fast ved sutten og lykkes med at køre med til endestationen.

    SvarSlet